عصب کشی دندان و روت کانال چیست

عصب کشی دندان و روت کانال چیست ؟

عصب کشی دندان و روت کانال چیست؟

برای شناخت هرچه بهتر، عملیات درمانی همچون عصب کشی و روت کانال بهتر است! ابتدا کمی با دندان و عوامل آسیب زا به آن آشنا شوید.

ساختار دندان

دندان دارای لایه های مختلفی می باشد. لایه های دندان عبارتست از:

• مینای دندان
  • پالپ یا لایه داخلی دندان
  • ریشه

بهترین دندانپزشکی تهرانپارس کجاست ؟ کلیک

ساختار دندان

دلایل آسیب به دندان

با مصرف مواد غذایی، هر بار دندان ها با باکتری هایی مواجه می شوند که به مینای دندان چسبیده و با ماندن آنها بر روی دندان و تولید اسید، شروع به آسیب زدن می کنند. به عبارت دیگر، در اثر نظافت نادرست یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری ها به دندان آسیب می زنند.

بهتر است بدانید! هر آسیب اولیه، وارد مینای دندان (لایه محافظ) خواهد شد. اولین نشانه آسیب با ایجاد حفره در دندان شروع می شود و به مرور زمان با عدم درمان به موقع، عفونت به ریشه دندان می رسد.

شکر مهمترین عامل در پوسیدگی دندان

شکر مهمترین عامل در پوسیدگی دندان

دندان درد، می تواند نشانگر یکی از موارد زیر باشد:

• شکستگی دندان
  • فرسودگی مینای دندان
  • پوسیدگی
  • سایش در دندان ها (در اثر دندان قروچه و یا استرس و اختلالات خواب)
  • بروز مشکل در پرکردگی های قدیمی
  • شل شدن پر کردگی های قدیمی
  • وجود بیماری در لثه (بیماری پریودنتال)

توجه به درد دندان، می تواند از مشکلاتی چون عفونت ها، کشیدن دندان، گوش درد و حتی مشکلات قلبی و … جلوگیری نماید.

بهتر است بدانید! درد، علامتی قطعی نیست. برخی از افراد درد شدید و برخی دیگر دردهای خفیفی را تجربه می کنند. برای مثال افرادی هستند که با تغییر رنگ دندان خود، متوجه آسیب در دندان هایشان می شوند.

عصب کشی دندان و روت کانال چیست ؛ دلیل آسیب به عصب دندان

گاهی آسیب موجود در دندان، به عصب (در ریشه) می رسد. به این معنا که پس از آسیب رسیدن به عصب، خون رسانی به دندان متوقف می شود. همچنین، باید بدانید! آسیب جدی به دندان مانند ضربه، عدم رسیدگی به دندان ها و درگیری عصب موجب مرگ تدریجی و یا آنی دندان خواهد شد.

دندانپزشکی خوب در تهرانپارس

علائم آسیب به عصب دندان

حساس شدن دندان به گرما و سرما در هنگام نوشیدن و خوردن غذای گرم و یا آب سرد همراه با درد شدید، حساس بودن در خوردن غذاهای شیرین یا ترش، بوی بد دهان (دلایل مختلف دیگری نیز می تواند داشته باشد)، آبسه در ناحیه لثه و احساس طعم بد در دهان از علائم آسیب به عصب دندان می باشد.

بهتر است بدانید! درمان دندان به عصب رسیده ضروری است. مشکل به وجود آمده در دندان می تواند به لثه و فک صدمه جدی وارد کند.

عصب کشی دندان و روت کانال چیست

دندان پزشکان به روش روت کانال یا عصب کشی، عصب را درمان می کنند.

نحوه عصب کشی دندان و روت کانال

دندان پزشکان در ابتدا با تصویر برداری از دندان ها از میزان پوسیدگی یا آسیب آن آگاه می شوند. اگر دندانی به عصب رسیده باشد، پس از بی حسی موضعی، با ایجاد حفره در دندان، عفونت موجود در محفظه داخلی ریشه را پاکسازی و سپس با مواد مخصوصی (پرسلن، فلز یا طلا) پر می کنند.

درد ناشی از عصب کشی دندان و روت کانال

پس از درمان، به مدت بسیار کوتاه درد خواهید داشت. این درد طبیعی است و ظرف چند روز بایستی به اتمام برسد. اگر بیش از سه روز با درد مواجه شوید، بهتر است با دندان پزشک خود صحبت کنید.

بهتر است بدانید! دندان پر شده می تواند تا چند هفته ای حساس باشد.

سهل انگاری های کوچک و درمان های خانگی باعث می شود، حتی به مرحله از دست دادن دندان رسید.

توصیه می شود! درمان های خانگی را رها کنید. در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید. خوردن مسکن ها به طور موقت شما را از درد رهایی می بخشند. بهتر است بدانید! مسکن می تواند شما را از عفونت هایی که ممکن است موجب کشیدن دندان شود، غافل کند.

برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان، مراقبت از دندان ها به وسیله مسواک زدن، نخ دندان و مراجعه منظم برای معاینات دندان پزشکی را فراموش نکنید!